Aronas – punkjazz-damptoget fra operahuset i Sydney


Photo: S. Waldbillig
Overskriften siger det hele. Aron og hans band hører ikke til de mest typiske bands at hyre til at spille på en festival, men stemningen på Aronas’ plader er tyk af blueset festival-materiale.

Dato:
Mandag
11.06.2007


Det er sjældent, man hører en musikalsk begavet fyr rigtigt få lov at tonse derudad på sit klaver uden regler eller grænser. Men det er netop, hvad Aron Ottignon giver sig selv lov til – med lidt hjælp fra en bas og nogle trommer. Det kan lyde som et introvert og nørdet projekt, men det er tværtimod noget af tidens mest livsbekræftende musik.

Aronas - PR photoMere end kammermusik
Med et drive som et damptog løfter den unge frontmand i Aronas lytteren videre i en række lange kompositioner. Ordet `komposition´ lugter lidt af klassisk musik, men det skal forstås i sin absolut improviserende og jazzede betydning.

For selvom pianisten Aron allerede som16-årig gammel var ved at vinde de australske jazzmesterskaber og i dag spiller udsolgte enmands-koncerter i operahuset i Sydney, er han musikalsk ikke en ”pæn dreng.” Hans hamrende klaver udgør et festfyrværkeri af livsgnister på tværs af genrerne, assisteret af de dybe trommer.

Djævelske rundture på tangenterne
Aronas-ensemblets nærmest tribalt rytmiske musik er nysgerrig og fuld af variation. Nogle skal måske have lidt tid at vænne sig til, at der slet ingen vokal er i bandets musik – blot klaver, bas og en hel masse percussion. Styrken i Aronas’ numre ligger i, at melodierne har en nærmest poppet genkendelighed og charme, der fungerer som et skelet for nogle abstrakte improvisationer. Blandingen mellem jazzet improvisation og genkendelig melodi gør det new-zealandsk-australske band til et dybt interessant bekendtskab.

Tager pusten fra enhver
Klaverdrengen fra down under har spillet på festivaler verden over inden for alle de genrer, han behersker: jazz, klassisk og diverse afarter af rock. Overalt har han begejstret anmeldere og sparket til folks opfattelse af musikalske genrer som noget, der kan inddeles skarpt og ubøjeligt.

Aronas’ musikalske bredde afbildes glimrende i dette citat fra en koncertanmeldelse i The Scotsman af en optræden ved Edinburgh-festivalen for fire år siden: ”Ottignon er en musiker i verdensklasse. Hans testosteronpumpede, Rachmaninov-som-jazz spil vil tage pusten fra enhver.” Musikken bærer, som citatet måske også signalerer, på en legesyge, som hurtigt smitter.

Af Niels Krogh Søndergaard

Link:
www.myspace.com/aronas




(Skrevet for Roskilde Festivals Webredaktion
11/6-2007 på www.roskilde-festival.dk )

Ingen kommentarer:

Ældre posts