Interessant...

Jeg overvejede faktisk at skrive om Indymedia's beskrivelse af urolighederne i Sydney, netop som jeg læste at Niels havde gjort det. Godt jeg ikk nåede langt... ;)
Istedet kommer den fantastiske... *trommehvirvel* ... anmeldelse af Tias' dag til Reclaim the Streets i fredags:

Som kammeraterne i Sydney også oplevede, blev vi omringet af hundrede politimænd og folk blev anholdt på må og få i et forsøg på at sprede festen. Få reagerede ved at angribe igen, men for det meste lod folk sig ikke gå på og festede videre, mens de vokalt svinede pansernes terror-metoder til. Dette fik politiet til at lade festen fortsætte nogle timer, inden de sparkede vores røv ned til Nørrebro. Det tal der bekræftes oftest i medierne er 41 anholdte fredag aften, hvoraf 9 skete før eller efter reclaim the streets. De anholdte jeg kender siger at de blev sigtet for gadeuorden eller den gode gamler traver paragraf 119(vold mod tjenestemand i funktion), men alle sigtelser frafaldt vist for alle parter. Ikke så mærkeligt, når man ved at anholdelserne kun skete for at prøve at ødelægge festen, og for at give medierne en undskyldning for at kalde demoen "anti-royal".

Der var mange skægge og spraglede folk ude og feste for flere fristeder, og selv politiets hårhændethed fra da jeg trådte ud af toget på Østerport st. kl. 17 til jeg lå flad i en moshpit inde i ungdomshuset efter aktionen; var slående. Jeg måtte lade mig selv og min taske gennemsøge grundigt da jeg var kommet ud af toget, sigtet og tilbageholdt for besiddelse af ulovligt fyrværkeri - Her følger et nøjagtigt referat af det sidste af min samtale med betjenten:

Betjent: Jeg skal have noget ID.
Tias: Okay.
Betjent: Hvad er dit personnummer?
Tias: *svarer*
Betjent: Jeg er nødt til lige at søge din taske igennem.
(mange minutter senere)
Betjent: Matias, er alle de her øl til dig?
Tias: Ja. Eller, mine venner skal nok bumse nogen, men de fleste er til mig!
Betjent: Nå, øh.. Så pas lidt på! Sigtelsen er frafaldet, hav en god dag.

Hav en god dag, min røv... Åndsvage blåjakke.

Et andet interessant fænomen var, at panserne ikke må lade en tisse uden først at holde en rigtigt længe på pinebænken...
Jeg gik ud til politiets kæde 3 gange, og blev smidt tilbage hver gang:

Tias: Lad mig nu komme forbi, min blære er ved at sprænge!!
Betjent: Nej, der skal du ikke hen.

Til sidst gik jeg over til et andet sted hvor jeg godt måtte komme igennem, men havnede på et overfyldt toilet hvor jeg måtte pisse over kors med 3 andre.. Og de undrer sig over at der er folk der pisser på dem?

Hvorom alting er, så var det sgu en fed dag; og koncerten med bl.a. Afgrundens Moral og Hærværk i Ungeren bagefter var fed - Jeg var også nede i Baldersgade til post-Reclaim fest, hvor der var god stemning og ligeså gode D-jays.

Stay Drunk,
Tias.

Ingen kommentarer:

Ældre posts