Root Down i Ungeren

Som jeg befandt mig der i danseekstase på de fedtede mørke gulvbredder i den store sal på første etage, tænkte jeg et kort øjeblik på om Ungeren med en nat som denne er på vej til at gå en lys fremtid i møde.

I går nat var der for anden gang Root Down. Jeg var der ikke første gang det blev afholdt, men jeg er der næste gang, skal jeg lige love for. De sidste par år har dancehall og ragga-musik fået godt vind i sejlene på den nordlige halvkugle. På Stengade og Rust ryster byens unge nu op til flere gange om ugen deres bagdele til disse negerrytmer, som alle taler om. Denne genre har sine rødder på Jamaica og især dér hører der en stærkt homofobisk indstilling til i miljøet omkring musikken. Dancehall'en er sexet, hård og lige på og her er der oftest ikke plads til bøsser. Flere kunstnere indenfor genren nærer et had til homoseksuelle og udtrykker det ofte i deres tekster og under koncerter.
Dette må siges at være en skamplet på en fed musikgenre. Netop det har nogle folk besluttet sig for at gøre noget ved og arrangeret en aften som Root Down part II - Reggae for Tolerance. Det blev til en aften med mange arter reggaemusik på flere energiniveauer med det til fælles at kunstnere med homofobiske budskaber var siet fra.

Arrangementet bestod af DJ-sets, rappere og diverse venner af den danske reggaescene som på Ungerens to scener hele natten igennem kort sagt bare lavede løjer i gaden, spillede deres yndlingsplader og i høj grad fik os alle til at synge med på dem.
Der var utroligt mange mennesker til festen. Da jeg kom til jagtvej 69 klokken tolv var der en halvtreds meter lang kø og jeg ventede en lille time på at komme ind. Jeg tror at det delvist havde noget at gøre med at Politiken samme dag havde en helsides artikel på s. 3 af `IByen´-tillægget der omhandlede initiativet. Men sikkert også fordi Root Down I var en stor succes, og rygter går jo heldigvis.

Jeg havde selv en masse tanker denne aften om Ungdomshuset. Jeg elsker virkelig stedet og har haft nogle dejlige stunder der, specielt under punkfestivallerne i foråret og om sommeren.
Root Down er et yderst velkomment initiativ efter min mening. Bagved min entusiasme over booking-gruppens fede måde at bryde med folks opfattelse af hvad for nogen fester som holdes på Jagtvej 69 ligger der også en lille skepsis gemt. Jeg har svært ved at putte ord på den.
Hvad jeg godt kan lide ved steder som Ungeren er at det idéelt set er muligt for alle at deltage og forme stedets aktiviteter efter deres smag og idérigdom . Og jeg tror at Root Down-lignende arrangementer virkelig skal til for at få brudt med billedet og skabt opmærksomhed og flere aktivister i huset. Jeg tvivler bare kort og godt på at der er meget `Ungerenaktivist´ gemt i de gymnasietøser jeg dansede rundt ved siden af i nat. Men så igen; Hvor meget `Ungerenaktivist´ er der egentlig gemt i mig selv, og kan man ikke bare komme og feste uden at være så dælens solidarisk hele tiden?

En aften som igår er uden tvivl blevet sablet ned forskellige steder. Jeg kan forestille mig udsagn som: "De holder dendér reggaeaften udelukkende for dens trendfaktor", og "Hold kæft hvor er der mange SMARTE trendsettere her i aften!" Måske går natten i glemmebogen som endnu et forsøg fra Ungdomshuset på at opnå Danmarks anerkendelse. Jeg håber det ikke.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Jeg synes det var et fedt initiative, også selvom jeg ikke kunne komme ind og gik på værtshus i stedet.

Du skal bare huske på at aktivisterne ikke ønsker apolitiske fester, og egentligt helst vil høre crustmetal og være sure og ædru. Det er en fordom, men den er delvist rigtig, og det betyder en stopklods for ellers gode ideer som rootdown, lo-fi hiphop, indie festivaller og andet der ellers kommer ungeren til gode.

Matias

Ældre posts